Ik: “Wat mag een storing kosten?
Plantmanager: “uuhm…ik wil zo weinig mogelijk storingen”
Ik: “dat snap ik, maar je hebt ze wel. Hoeveel storingen vind je dan acceptabel?”
Plantmanager: “nou, ik wil graag beter dan vorig jaar”.
Ik: Oké en wat is dat dan?
Plantmanager: “uuuhm….Hé Henk, wat kost een storing en hoeveel hebben wij er?
Henk: “nou afgelopen weekend hadden we 200 storingsmeldingen, niet allemaal storingen natuurlijk, want productiemensen melden werkelijk alles. Van vogelpoep tot scheve zakken bij de palleteermachine van ons nieuwste product”.
Ik: “wat….200 meldingen???”
Henk: “ja ik ben hier net interim begonnen, heb nog niet inzichtelijk wat er hier allemaal precies gebeurt. Het onderhoudsbeheersysteem is een drama. Jaren geleden aangeschaft, zelf wijzigingen aan doorgevoerd en nu een probleem met upgrades….. dus nieuw standaard systeem vrees ik. Maar ja, dat kost tijd en geld en menskracht”.
Plantmanager: “nou die staat op ons projectbudget van 2026 voor 2 ton”.
Ik: “Wat mag dan een storing kosten?” en preventief onderhoud?”
Plantmanager: “uuhm…dat bepalen we eigenlijk niet goed genoeg”.
Henk: “nou met storingskosten van € 1,5 miljoen in 2024 en 2000 storingen kom ik uit op € 750,- per storing. Productieverlies door stilstand niet meegenomen”.
Ik: “oké, dus uitgaande van 2024, weet je nu dat je minimaal € 875.000,- kosten maakt en 1200 storingen rijker bent op het einde van het jaar. Dat noemen ze voorspellend onderhoud”.
Henk: “lijkt me voldoende om het project naar voren te halen”.
Ik: “ja dat klopt. Voorafgaand zou ik zeker kijken naar de werkwijze van storingsmelden…..vaak zie ik dat alle productiemedewerkers meldingen mogen maken en dat zijn er in een 5-ploegenrooster nogal wat. Check eens wie wat mag wat melden, waarom, wanneer en hoe? Scheelt jouw werkvoorbereiders frustraties, dubbel werk en tijd en die kunnen ze beter besteden aan gepland onderhoud aan een kritische machine. Toch?!”
Plantmanager: “Ik denk dat we nog meer tegenkomen maar we laten we laaghangend fruit direct plukken Henk.”