Stilstand in productie? de hele keten verantwoordelijk!

Waarom?

Voordat een apparaat de 1e keer in onderhoud gaat, zijn er al diverse keuzes en dus “fouten” gemaakt, die een goede beschikbaarheid en betrouwbaarheid in de weg staan. De korte termijn beslissingen vooraf, hebben een lange termijn impact op de inzetbaarheid van apparatuur.

% fouten:

  • 20 % van de fouten wordt veroorzaakt door de maintenance afdeling zelf
  • 80 % van de fouten wordt veroorzaakt door afdelingen, zoals engineering, inkoop, productie,
  • waarvan min. 25 % sales en management voor hun rekening neemt.

Oorzaken van fouten:

  • Engineering: slecht ontwerp, modificaties of veel wijzigingen
  • Aankoop: verkeerde onderdelen, late leveringen, leverancierskeuze
  • Bewaren/opslag: verkeerde bewaarcondities voor opslag spares, dure onderdelen op voorraad, die nooit kapot gaan
  • Installatie/oplevering: management heeft oog voor snel produceren, i.p.v. in eerste instantie goed repareren. Daardoor te weinig tijd om machine/productielijn uit te balanceren, of te wel de “basis”condities vast te stellen.
  • Gebruik: onjuiste planning, slechte procedures, operator fouten
  • Onderhoud: onvoldoende kennis om regulier onderhoud met juiste preciezie uit te voeren

 

Productiviteit daalt door:

  • langer preventief onderhoud
  • snelheidsverliezen
  • meer verstoringen
  • bijgestelde planningen
  • te weinig tijd nemen
  • onvoldoende getraind personeel
  • ontbreken heldere procedures
  • veiligheidsrisico’s niet van te voren vastgesteld
  • slechte betrokkenheid van medewerkers
  • en ga zo maar door

Hoe goed het hele totale proces verloopt van voorbereiding t/m in gebruikname van een nieuw apparaat of productielijn, zal uiteindelijk bepalend zijn voor de totale productiviteit en dus winst van het bedrijf!

De keuzes die gemaakt worden voor een nieuwe productielijn, zijn eenmalig.

De omzetverliezen, daar heb je minimaal 15 tot zelfs 40 jaar last van!

 

De kunst is dus om:

  1. in een vroeg stadium onderhoud en engineering hand in hand te laten gaan
  2. alle betrokkenen/belanghebbenden mee te nemen in het proces
  3. inzicht verschaffen in welke beperkingen welke gevolgen op de betrouwbaarheid hebben van een lijn en dus de productiviteit
  4. Keuzes maken in onderhoudsstrategie, daar aan vast houden en borgen
  5. Belanghebbenden te overtuigen dat brandjes blussen leuk is voor de korte termijn, maar afbrandt op lange termijn!

 

Alle blogs >