Hoe EIGENWIJS is UW engineerings afdeling?

Vraagt u zich dit weleens af: Hoe EIGENWIJS is mijn engineeringsafdeling?

Meestal hoor je:

  • Dat werkt in praktijk zo niet!
  • Jouw engineers zijn te druk met de dagdagelijkse operatie, ze horen ook te participeren in nieuwe projecten
  • De planning is uitgelopen, doordat de scope weer is veranderd
  • Waarom 3 offertes opvragen, terwijl we toch al weten met welke leverancier we willen samenwerken?
  • Waarom zijn we er nu pas bij betrokken, nu is het te laat, machine wordt al uitgeleverd!
  • Door dit nieuwe ontwerp eruit te halen, past het net binnen het budget
  • Gouden kranen, we hadden liever een onderhoudsvriendelijker systeem gekregen

 

Ik heb me de vraag vaak genoeg gesteld, als:

  • Ik voet bij stuk hield, om de echte oorzaak te achterhalen van een gefaalde engineeringsrun
  • Verkeerde pompen geleverd werden, omdat de wijzigingen niet bij de leverancier waren doorgevoerd
  • Bij hoge werkdruk van het engineeringsteam, ik toch besloot een kandidaat af te wijzen, omdat deze niet paste bij wat nodig was
  • Opleveringswerkzaamheden vertraagden, omdat er nog ondergrondse leidingen waren blijven liggen na een voorgaand project
  • Na een risico-assessment in een multidisciplinair team, iedereen veel van elkaar geleerd had
  • andere technische investeringen de hele scope van het eigen project onderuit haalden
  • we anderen overtuigden dat door nieuwe technologie de beschikbaarheid en de betrouwbaarheid van apparatuur omhoog ging
  • we het succes vierden na het tijdig op de markt brengen van een nieuw product waarbij mensenlevens gered werden
  • besloten werd om gehoorbescherming te gaan dragen, i.p.v. de geluidsoverlast weg te nemen.

 

In gesprekken met klanten merk ik dat zij vaak met vergelijkbare uitdagingen worstelen. Zeker in combinatie met het tekort aan engineers, nieuwe technologieën en met budget wat altijd te beperkt blijkt te zijn.

 

Vragen, waar antwoorden op zijn, als u wilt dat uw engineeringsafdeling echt (eigen)WIJS wordt!

5 tips:

 

  • Borg het hele proces van financiën, management, sales en klanten

Vanuit een engineeringsafdeling worden vaak nieuwe technische projecten gestart, om te voldoen aan de groei van het bedrijf. Hoe goed een engineeringsafdeling is of wordt, wordt natuurlijk bepaald door de mensen die de engineering voorbereiden, uitvoeren en bewaken. Onontbeerlijk hiervoor is managementcommitment, financiële commitment, maar ook de betrokkenheid van toeleverancier en klant.

Hoe vaak lopen investeringsprojecten uit, worden budgetten overschreden, is de gewenste kwaliteit niet op orde en klopt de documentatie niet? Dit zorgt allemaal voor frustraties bij projectleden, sponsors en stakeholders. De uiteindelijke klant is de dupe.

Projectmanagement en portfolio-management is belangrijk om op orde te hebben, zodat interacties tussen projecten duidelijk zijn.

 

  • Elimineer systematisch systeemfouten

Bouw betrouwbaarheid en beschikbaarheid in bij het ontwerp van een systeem. Dit kun je nl. maar een keer goed doen. Verzuim je dit om te doen, dan heb je er later in het gebruik en onderhoud last van, met onnodige productiestilstand van dien.

Zorg voor goed documentatiebeheer. Juist in een engineersfase wordt veel gewijzigd. Up to date tekeningen en andere engineeringsdocumenten zijn van cruciaal belang voor het soepel verlopen van o.a. bestellingen, afnames en oplevering. Tevens dient het als een communicatiemiddel, om taalbarrières met buitenlandse leveranciers/klanten te overbruggen.

  • Creëer een omgeving voor maximale bijdrage van staf en productie

Een Engineeringsafdeling kan niet zonder productie en visa versa. Maak gebruik van ervaringsgegevens van productie- en onderhoudsmensen om huidige systeemfouten te elimineren in een nieuw ontwerp.

Pak engineering multidisciplinair op, betrek ook veiligheid en kwaliteit hierin, want in de vigerende regelgeving, worden de te kiezen oplossingen vaak lastiger, maar niet onmogelijk. Laat mensen meedenken en meebeslissen. Dit zorgt voor betere acceptatie van het uiteindelijke resultaat.

  • Krijg controle over de conditie van de apparatuur

Standaardiseer het engineeringswerk zoveel mogelijk, zodat u van daaruit kunt verbeteren. Leg vast welke eisen u stelt aan het uiteindelijke gebruik(sgemak) en toets dit ook bij oplevering.

  • Krijg controle over het werk

Richt de engineering in op de kleinste technische details. Identificeer de systemen in een vroeg stadium hoe kritisch de systemen moeten zijn, gebruik een onderhoudssysteem om nieuwe equipment daarin te plaatsen. Maak een realistische planning.

 

Heeft u iets aan dit artikel gehad? Geef deze kennis door aan anderen.

Wilt u meer informatie over hoe u uw engineeringsafdeling kunt verbeteren? Of wilt u laten weten dat u de beste engineeringsafdeling heeft?

Laat het mij weten, door een berichtje te sturen naar: info@impliq.nl of te bellen naar: 06-19208322.

 

Desiree Janssen

 

Alle blogs >