Hoe goed is uw onderhouds afdeling?

Stelt u zich deze vraag weleens: “Hoe goed is mijn onderhoudsafdeling?”

Of hoort u meestal:

  • Is de storing al verholpen?
  • Wat kost het?
  • Hoe kon dit nu gebeuren, net nu we zo’n hoge productie moeten draaien?
  • Je regelt het maar, maakt niet uit hoe, als de klanten maar niet hoeven te wachten.
  • Wanneer krijg ik nu eindelijk een goede engineer in mijn investeringsproject?
  • Het netwerk ligt eruit, weet je wel wat dat kost?
  • De nieuwe fabriek komt er, maar het onderhoudsbudget blijft hetzelfde.

Ik heb me deze vraag vaak genoeg gesteld, als:

  • storingsmonteurs lang moesten zoeken naar onderdelen in het magazijn
  • we met zijn allen, open, eerlijk en kritisch naar elkaar de verstoringen te lijf gingen
  • productiecapaciteit ontoereikend was
  • er onvoldoende inzicht was in het onderhoudsbudget
  • we KPI’s samen formuleerden en continu verbeteren een gemeengoed werd
  • na reorganisaties een beperkt onderhoudsteam toch alle ballen probeerde hoog te houden

In gesprekken met klanten merk ik dat zij vaak met vergelijkbare uitdagingen worstelen. Zeker in combinatie met het tekort aan technici, nieuwe technologieën, zoals bigdata en robotisering.

 

Allemaal vragen waar antwoorden op zijn, als u de beste onderhoudsafdeling wilt worden!

5 tips:

  • Krijg controle over het dagelijks onderhoud

Als de basis niet op orde is, blijft u brandjes blussen. Brandjes blussen is prima, maar de oorzaak achterhalen is nog belangrijker. Neem daar de tijd voor. Dat bespaart u de volgende keer veel productiestilstand. Zorg dat u weet welke apparatuur u in huis heeft, waarvoor die bedoeld is en wat voor soort onderhoud daarvoor nodig is. Schroom niet om de leverancier te raadplegen. Voor u is het apparaat nieuw, maar voor de leverancier vaak niet. Zij hebben ervaringen bij andere klanten. Leg een duidelijk en helder onderhoudssysteem aan, zodat u historie op kunt bouwen. Afhankelijk van de complexiteit, zijn er diverse systemen op de markt. Zorg voor een reserve-onderdelen beleid dat afgestemd is op uw productmix en de diversiteit aan installaties of machines. En dat betekent niet dat u alle reserve-onderdelen op voorraad moet hebben. Leg bijv. op voorraad bij de leverancier en neem pas als u ze nodig heeft. Dit alles afgestemd op welke beschikbaarheid en welke betrouwbaarheid u wilt realiseren.

  • Krijg controle over de conditie van de apparatuur

Door te meten en te registreren, kunt u analyseren hoe een machine presteert en kunt u bijsturen. Meten is weten. Een korte en lange planning voor preventief onderhoudswerk, afgestemd met productie en planning. Zeker omdat vaak andere aanhangende systemen, zoals diverse utiliteiten eraan gekoppeld zijn. Indien uw onderhoud uitbesteed is, weet dan wat u uitbesteed. Standaardiseer uw werk zoveel mogelijk, zodat u van daaruit kunt verbeteren.

  • Creëer een omgeving voor maximale bijdrage van staf en productie

Een technische afdeling kan niet zonder productie en visa versa. Maak gebruik van elkaars kennis en ervaringen. Pak problemen multidisciplinair op, betrek ook veiligheid en kwaliteit hierin, want in de vigerende regelgeving, worden de te kiezen oplossingen vaak lastiger, maar niet onmogelijk. Hoe vaak wordt niet gezegd: Dat doen we altijd al zo….

 

  • Elimineer systematisch systeemfouten

Door risicoanalyses op (ontwerp van) apparatuur uit te voeren, krijgt u inzicht op een systematische manier inzicht in de faalkansen van apparatuur. Hierdoor weet u eerder wat er mis kan gaan en wat voor effect dit heeft. Daarnaast kunt u voorspellen, hoe betrouwbaar een systeem wordt. U kunt daardoor beter focussen op wat echt belangrijk is.

  • Borg het hele proces van financiën, management, sales en klanten

Hoe goed een onderhoudsafdeling is of wordt, wordt natuurlijk bepaald door de mensen die alle onderhoudsprocessen voorbereiden, uitvoeren en bewaken. Onontbeerlijk hiervoor is managementcommitment, financiële commitment EN dat onderhoud waarde toevoegt aan de keten vanaf toeleverancier tot aan de klant.

 

Heeft u iets aan dit artikel gehad? Geef deze kennis door aan anderen.

Wilt u meer informatie over hoe u uw onderhoudsafdeling kunt verbeteren? Of wilt u laten weten dat u de beste onderhoudsafdeling heeft?

Laat het mij weten, door een berichtje te sturen naar: info@impliq.nl of te bellen naar: 06-19208322.

 

Desiree Janssen

Alle blogs >